اکسپو، رویدادی غیرانتفاعی است و محلی برای نمایش دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، علمی کشورها و دورنمای توسعه آنها است. این نمایشگاه با نمایشگاههای تجاری که اغلب برگزار میشود متفاوت است و شرکتکنندگان آن عموماً کشورها و سازمانهای بینالمللی هستند.اولین اکسپو در سال 1851 میلادی در لندن برگزار شد و تا کنون در 24 شهر از جهان برگزار شده است.نمایشگاههای اکسپو به دو نوع جامع و تخصصی تقسیم میشوند. اکسپوهای جامع ، زمینههای بیشتری را پوشش میدهند و از شرکتکنندگان بیشتر و مهلت بیشتری برخوردار هستند.طبق آیین نامه دفتر نمایشگاههای بینالمللی از سال 1995 هر پنج سال یک نمایشگاه اکسپوی جامع به مدت شش ماه برگزار میشود و در مدت پنج ساله بین دو نمایشگاه جامع، یک یا دو نمایشگاه اکسپوی تخصصی برگزار میگردد.اکسپوی 2010 شانگهای از جمله نمایشگاههای جامع است. مدیریت نمایشگاهی اکسپو به عهده دفتر نمایشگاههای بینالمللی (BIE ) است که در سال 1939 تاسیس شده و مقر آن در پاریس است.اساسنامه این دفتر را پیمان نمایشگاههای بینالمللی مینامند و در سال 1928 توسط نمایندگان 31 کشور عضو امضا شده است. هم اکنون 156 کشور عضو این دفتر هستند.هدف دفتر نمایشگاههای بینالمللی کمک به تبادلات اقتصادی، فرهنگی و علمی میان کشورها و توسعه آنها در این زمینهها از طریق برگزاری نمایشگاههای اکسپو است.اینشعار نمایشگاه شانگهای شهر بهتر زندگی بهتر است. نماد آن تصویر 3 انسان است که سمبل خانواده است. این سه انسان نمادی از یک خانواده سعادتمند و هماهنگ و خوشحال بوده و با شعار «تفاهم، تبادل، همزیستی و همکاری» نمایشگاه اکسپو منطبق است. این نماد شبیه کلمه چینی «جهان» است. این نمایشگاه، شعارهای فرعی دیگری از جمله گوناگونی فرهنگ مدنی، شکوفایی و رشد اقتصاد شهری، اکتشاف علمی و تکنولوژی در سابقه شهری تغییر جامعه شهری فعل و انفعال بین جوامع شهری و روستایی دارد . هدف از برگزاری اکسپو 2010 هماهنگ سازی شهری است. مساحت کل اکسپو 5.28 کیلومتر مربع است که شامل منطقه محصور در خشکی و مناطق خارج از امکانات پشتیبانی است. اکسپو در دو طرف رودخانه هوانگپو با 3.93 کیلومترمربع در منطقه پادونگ و 1.35 کیلومترمربع در منطقه پوکسی (puxi) است. محوطه اکسپو به 5 بخش زیر تقسیم شده است: بخش A: پاویون چین و پاویونهای بین المللی به مساحت: 53.93 هکتار، بخش B: پاویونهای موضوعی، پاویونهای بین المللی و پاویونهایی برای سازمانهای بین المللی به مساحت: 88.37 هکتار، بخش C: پاویونهای بین المللی به مساحت: 103.07 هکتار، بخش D: پاویونهای مشترک مساحت: 49.73 هکتار و بخش E: پاویونهای مشترک، پاویونهای موضوعی، محوطه تمرین بهترین شهر و موزه به مساحت: 26.9 هکتار. پاویون چین در قسمت شرقی واقع شده است و حدود 160000 مترمربع می باشد که 15000 متر آن سالن مرکزی می باشد. مساحت پاویون ایران 2000 متر مربع است که بین پاویون کره شمالی و لبنان در بخش B قرار دارد.. حضور کشور مان در نمایشگاه بین المللی اکسپو2010 به دلیل قرار گرفتن فرصت های اقتصادی ،بازرگانی ،اجتماعی،فرهنگی هنری ،علمی وغیره ...در معرض دید جهانیان وبا توجه به سال همت مضاعف کار مضاعف از اهمیت بسیاری برخوردار است فرصت هر کشور جهت آمادگی در نمایشگاه اکسپو چهار الی پنج سال است ولی به دلائلی این فرصت از دست رفته ومدت کوتاهی در اختیار مسئولین بوده که از این مدت کوتاه به خوبی استفاده کرده اند که از آن جمله می توان به جلسات هماهنگی نمایشگاه بین المللی ایران واتاق بازرگانی ایران با وزرارت خانه ها ،سازمان ها وارگان ها با مدیریت وزارت بازرگانی ودیگری کنفرانس اکسپو2010 چین باحضور رئیس اتاق بازرگانی ایران، رئیس اتاق بازرگانی ایران وچین و باحضور مسئولین ،کارشناسان اقتصادی و بازرگانان چین وایران در 24/فروردین /89 اشاره کرد. مسئولین و کارشناسان اقتصادی امر براین عقیده اند که این نمایشگاه ها مانند المپیک ها حائز اهمیتند بسیاری نیز اهمیت آن را از المپیک ها بالاتر می دانند زیرا در المپیک یک موضوع مد نظر است اما در اکسپو هاابعاد مختلف هرکشوری اهم از اقتصادی ،تمدن فرهنگی هنری ،علمی وسیاسی یک کشور مد نظر گرفته می شود ودر کل حضور یک کشور آینه توامندی های آن کشور است شعار امسال اکسپو2010 شهر بهتر زندگی بهتر است نمایشگاه از تاریخ اول ماه می(11 اردیبهشت 1389) تا 31 اکتبر (9 آبان 89) در شانگهای چین به مدت شش ماه برگزار میشود.قرار است جمهوری اسلامی ایران در کنار دهها کشور دیگر در نمایشگاه بینالمللی اکسپو 2010 شانگهای چین جدیدترین دستاوردهای علمی ، فرهنگی و صنعتی خود را به نمایش گذارد 200 شرکت کننده از کشورهای جهان در این نمایشگاه حضور خواهند داشت شعار ایران در این نمایشگاه ، شهر ایرانی ، شهر عدالت ومهرورزی است محیط نمایشگاهی که ایران در اکسپودر اختیار دارد فضایی زیبا وبرگرفته از شهر فرهنگی اصفهان است که به تنهایی می تواند گویای اصالت فرهنگی وتمدن ایران به جهانیان باشد و پیش بینی میشود حدود 70 میلیون نفر از کل جهان از اکسپو 2010 بازدید کنند واین امر فرصت مناسبی است تا ایران در سالی که همت مضاعف کار مضاعف نام گرفته بتواند با همت مضاعف که همان حضور بازرگانان وشرکت های خصوصی در این عرصه مهم وخطیر است گامهای موثری در بدست آوردن جایگاه خود دربازارهای جهان و در عرصه های اقتصادی، بازرگانی ،فرهنگی وعلمی ایجاد کرده وبتواند شعار شهر ایرانی ،شهر عدالت ومهرورزی را در جهان نهادیده کند زیرا این امر باعث رونق هرچه بیشتر فرهنگ گردشگری ودر پی آن اقتصادی در ایران در منطقه وجهان خواهد شد .
http://old.alef.ir/vdcgxu9u.ak9zq4prra.html?70712